Yardo Hibernal

niedziela, 15 września 2013

Norweskie wakacje cz. X Lom

Po udanym ataku na najwyższy szczyt Norwegii został mi duży zapas czasu, zmęczony zbytnio nie byłem postanowiłem to wykorzystać i kilka godzin poświęcić na relaks w miasteczku Lom. Leżące w sercu Jotunheimen górskie miasteczko jest znane przede wszystkim z tego że znajduje się tu jeden z 29 ostatnich kościołów o konstrukcji słupowej w Norwegii. Został on wzniesiony około XI wieku za panowania króla Olava i jest obecnie wpisany na listę światowego dziedzictwa kultury UNESCO.




Niestety wewnątrz świątyni nie można robić zdjęć dlatego pozostało mi tylko uwiecznianie szczegółów budowli na zewnątrz.




Kościół na zewnątrz jest ozdobiony motywami wikińskimi, gontowy dach przypominający łuski smoka i zakończenia dachu głowami smoka jak dawniej zdobiono łodzie wikingów, przeplatają się z motywami chrześcijańskimi.






Ale Lom to nie tylko znany w świecie kościół, to też centrum wszystkich sportów outdoorowych w Jotunheimen. Można tu uprawiać zwyczajną turystykę, początek większości szlaków znajduje się w okolicy. Sporty wodne na płynącej przez środek miasta rzece Bovra mają również swoich zwolenników.



To była krótka wizyta w miasteczku, uzupełniam jeszcze zapasy w miejscowym markecie na czekającą mnie nazajutrz ostatnią niestety wyprawą w góry, która zakończy moją wizytę w krainie Trolli i Wikingów.


link do albumu z pozostałymi fotkami poniżej
https://picasaweb.google.com/112312179743284627330/Lom?authuser=0&feat=directlink

2 komentarze:

  1. Ciekawe takie połączenie motywów chrześcijańskich z dawnymi zdobieniami wikingów :D

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tam na wszystkich tych kościołach jest to widoczne.

      Usuń